26/08/2024

17 landen waren afgelopen weekend te gast in Temse voor de World Cup beachkorfbal

De KBKB, korfbalclub Temse en de gemeente Temse sloegen de handen in elkaar voor de organisatie van de World Cup beachkorfbal. 400 ton zand werd aangerukt, er werd een beach-sfeer gecreëerd en voor 17 internationale teams van verschillende continenten en officials werd transport, catering en accommodatie voorzien. De weersomstandigheden vielen uiteindelijk nog goed mee, zodat onder impuls van de nodige beats de wedstrijden volgens schema konden afgewerkt worden.

Voor het eerst werden de beachwedstrijden met shotklok gespeeld zodat we heel wat tempo in de korte wedstrijden van tweemaal 6 minuten zagen.

Het Belgische team, de Scorpions, kende een vlekkeloze poule-dag met winst tegen Frankrijk, Armenië en Portugal en ging als groepsleider naar de eindfase op zondag.

Kwartfinale: België - Hongarije 5-2

In de eerste helft zagen we een heel sterk Scorpions team tegen een stevig Hongarije. Efficiëntie in de aanvallen en druk in de verdediging zorgden er voor dat Hongarije tegen een 0-4 score aankeek bij de rust. In de 2de helft was het weer wat zoeken naar de afwerking maar de Scorpions kwamen nooit echt in de gevarenzone.

Halve finale: België - Polen 11-12 (GG)

De wedstrijd kende een gelijkopgaande eerste helft met op het einde een vermijdbare fout van de Scorpions die de  Polen 3-5 voor bracht bij de rust.

Na het hervatten met een snelle 2-punt score Polen naar 3-7. Maar met twee 2-punt schoten op rij van Elin Loos België naar 9-9 en duwde door naar een 11-9 voorsprong. Polen, met een 2-punt score onder druk, sleepte een golden goal uit de brand.

België begon de golden goal met balbezit maar kon niet direct scoren, er volgden kansen langs beide kanten en het was uiteindelijk een betwistbare fout waaruit Polen de winnende treffer scoorde: 11-12 en België naar de wedstrijd voor plaatsen 3 en 4.

Kleine finale : België - Chinese Taipei 7-4

België nam een goede start en ondermeer door goede verdedigende druk realiseerde het een 4-0 voorsprong halfweg de eerste helft. En die stand bleef behouden tot de rust.

Chinese Taipei begon na de break mee te scoren en zo gingen we met een 7-4 stand de laatste minuut in. In de score kwam geen verandering meer en zo ging het brons naar België.

In de finale was Nederland scherp vanop afstand en met verschillende 2-punt scores pakten ze het goud ten koste van Polen.

Met nog een World Cup Beachkorfball in Thailand eind dit jaar zijn er nog punten te sprokkelen voor de World Games. Het is nu cijferwerk om te kijken welke landen in aanmerking komen voor 1 van de 8 tickets. Wereldkampioen Nederland is direct geplaatst en ook Polen is als eerste Europees land zeker van een ticket.

De Scorpions genieten de steun van Thuisverpleging Bjorn Denie.

Foto's: actiefotografie.be