Lijkt het je een uitdaging om wedstrijden te fluiten in de korfbalcompetitie? Heb je een droom om ooit eens de korfbalfinale te fluiten? Is het antwoord op één van de vragen ‘ja’, dan is KBKB Scheidsrechter echt iets voor jou! De opleiding is geschikt voor iedereen die in het bezit is van het spelregelbewijs.

Wij verwachten van de KBKB Scheidsrechter een leergierige houding en een volwassen uitstraling. Je bent in staat feedback te ontvangen, een engagement op te nemen en je voelt je betrokken bij iedereen die deelneemt aan onze sport. Met andere woorden: je bent een ambassadeur voor de KBKB en de korfbalsport!

Hoe word je club of KBKB-scheidsrechter?
Na het halen van je spelregelbewijs, voorziet het scheidsrechters comité 2 workshops.

WORKSHOP-deel 1
INTERACTIEVE WORKSHOP m.b.t. wedstrijdformulier, licentiecontrole, protest, scheidsrechter gebaren, looplijnen van de scheidsrechter en fluitintonatie.

WORKSHOP-deel 2
Samen zoeken we een oefenwedstrijd waar jij als scheidsrechter zal optreden. We voorzien voor jou een scheidsrechter coach die op de wedstrijd aanwezig zal zijn. Hij zal jou met tips en tricks bijstaan en zelfs indien nodig het spel stilleggen en bijsturen waar nodig. Tevens zullen ook de randvoorwaarden (wedstrijdformulier, vervangingen, clubafgevaardigde) alsook een aantal scenario's aan bod komen, dit alles in PRAKTIJKVORM.

Opleidingsduur
We voorzien de 2 workshops binnen de maand afgewerkt te hebben. Indien jij of je coach het nodig vindt om meerdere oefenwedstrijden te fluiten, kan dit perfect. Onze scheidsrechters coach kan je tot maximaal 3 wedstrijden bijstaan waardoor je gericht kan leren in de praktijk.

Het scheidsrechters comité organiseert de nodige workshops en coaching.

Leerplatform spelregelbewijs

Maak uw account aan:

• Elke scheidsrechter en clubscheidsrechter heeft een inlogaccount toegestuurd gekregen (Je gebruikersnaam = je e-mailadres (kleine letters) Je logt in en kan rechtsreeks naar het eindexamen. Daar krijg je 30’ tijd om 20 ad random vragen te beantwoorden uit de cursus. Vanaf 14/20 ben je geslaagd. Ben je niet geslaagd heb je drie kansen om het opnieuw te doen. Slaag je daar niet in moet je de ganse spelregelcursus terug doorlopen en alle deelexamen afleggen.

Wil jij KBKB scheidsrechter worden en aangeduid worden voor officiële wedstrijden  moet je een praktische proef afleggen:
Je coach zal na maximaal 3 praktijkgerichte oefenwedstrijden oordelen of je in staat bent om een competitiewedstrijd te fluiten. Indien blijkt dat je klaar, bent zal je aangeduid worden voor een competitiewedstrijd bij A-jeugd. Hier zal een coach aanwezig zijn die oordeelt of je voldoende mature bent om als officiële scheidsrechter te fungeren. Tijdens deze wedstrijd wordt van de cursist verwacht dat hij of zij laat zien de kennis van het spelregelbewijs te kunnen toepassen en de vaardigheden zoals aangeleerd in de coaching periode onder de knie heeft.
Als het oordeel van de coach ‘onvoldoende’ blijkt te zijn, heb je recht op één herkansing.
Indien de herkansing als ‘onvoldoende’ wordt beoordeeld, heeft de kandidaat geen recht op nog een tweede herkansing. De kandidaat kan zich opnieuw aanmelden voor de betreffende module en dient dan het cursusgeld nogmaals te betalen.
Als je de competitiewedstrijd bij de A-jeugd met goed gevolg hebt afgelegd, ontvang je het certificaat ‘KBKB-scheidsrechter korfbal’.

Als je coach oordeelt dat je na 3 praktijkgerichte oefenwedstrijden nog niet klaar bent voor een competitiewedstrijd, kan je op je eigen tempo nog verder oefenwedstrijden fluiten zonder coach. Je geeft zelf aan wanneer je denkt dat je klaar bent, een coach zal dan opnieuw oordelen. Je dient binnen het jaar na het halen van je spelregelbewijs een wedstrijd in de A-competitie gefloten te hebben.

Deelname gratis

Deze procedure gaat in vanaf 1/2/2019

Voor alle informatie kan je een e-mail versturen naar scheidsrechterscomite@korfbal1.be

Gedragscode KBKB-scheidsrechters

Statuut scheidsrechters begeleiders

De moderne scheidsrechter

Elke sport, of het nu amateursport of profsport is, vraagt om enthousiaste scheidsrechters. Mensen met passie voor de sport, die ervoor zorgen dat regels correct toegepast worden en sporters met plezier kunnen sporten. Want dát is waar sport uiteindelijk om draait: samen plezier beleven!

‘Fijne wedstrijd!’, zeg je als scheidsrechter vaak bij de start van een wedstrijd tegen coaches, aanvoerders of sporters. Maar hoe zorg je ervoor dat sporten een positieve ervaring is voor alle betrokkenen? De vier inzichten voor de moderne scheidsrechter kunnen je helpen:

1. Structureren
  2. Stimuleren
  3. Individueel aandacht geven
  4. Verantwoordelijkheid delen

Voor meer informatie klik hier

Documentatie

ASV 6 november 2018

Teambuiding 4 augustus 2018

Experiment tuchtreglement Beker van België senioren 4 augustus 2018

Afspraken begeleiders/coachen scheidrechters 30 oktober 2018

Afspraken scheidsrechters finales zaal 2019

Digitale wedstrijdbladen

Afspraken AV 5 november 2019

Richtlijnen zaal AV 5 november 2019

Wat is de scheidsrechtersvergoeding?

Scheidsrechtersvergoedingen

Formulieren