De jongste leeftijdsgroepen spelen nog geen competitie maar kunnen ook op regelmatige basis deelnemen aan een korfbalactiviteit. Alle informatie rond wriemeldagen (U7) en monokorfbal U9 kan je hier vinden. Indien nog extra informatie gewenst of je wil een team inschrijven kan je steeds contact opnemen met jeugd@korfbal.be.

Wriemeldagen worden georganiseerd voor beginnende korfballertjes tot 7 jaar. Het zijn de jongens en meisjes die hun eerste stappen op het korfbalveld zetten en willen proeven van een korfbalwedstrijd aangepast aan eigen niveau, daarnaast krijgen ze ook andere uitdagingen om hun bal- en andere bewegingsvaardigheden te verbeteren. Bij wriemeldagen staan scoren, spelbeleving en -plezier centraal.

Bij U9 worden monokorfbaltornooien gespeeld. De wedstrijden staan centraal maar nadruk ligt op fun en opleiding. Ieder team speelt een aantal wedstrijdjes per tornooi. Er wordt geen rangschikking opgemaakt of score bijgehouden.

KORFBAL MET AANGEPASTE SPELREGELS

De gewone korfbalspelvorm is meestal te moeilijk voor beginnende korfballers. Passen, shotten, verdedigen blijken meestal al een hele opgave, laat staan dat je kan scoren met verdedigers die tussen jou en de korf staan en de bal willen onderscheppen. Om het plezier en succesbeleving te vergroten, zijn er voor U7 en U9 aangepaste spelregels. Hier alvast de belangrijkste:

• We spelen 4 tegen 4 - zoveel mogelijk volgens leeftijd en niveau (starters, gemiddeld, sterk)
  • het speelveld is verkleind tot een monokorfbalterrein (10m/15m) met 2 lage korven (2m, 2,5m) en een kleine bal (maat 3 of 4)
  • Wedstrijden zijn kort
  • We spelen zonder score - spelbeleving en -plezier staan centraal
  • Er mag op elk moment een doelpoging ondernomen worden: verdedigen telt niet

Al deze aanpassingen zorgen ervoor dat ook de kleine korfballertjes kunnen scoren en dat hun eerste wedstrijdjes leuk zijn en blijven.

Documenten: