15/07/2023

EK U21 in Tsjechië : Nederland - België 18-15

De Belgische U21 hebben net als vorig kampioenschap een prima prestatie neergezet tegen Nederland. De laatst geprogrammeerde wedstrijd van dit EK, dat via een gewone competitie beslecht werd, gold tevens als finale. Opnieuw hadden de Nederlanders een lengtevoordeel waardoor zij veel konden herhalen en de Belgen moesten rekenen op een straf afwerkingspercentage omdat veel aanvallen tot 1 kans beperkt werden. Cijfermatig zorgde dat voor dubbel zoveel kansen voor de noorderburen; bij elk 19% afwerking en een aantal balverliezen in de aanvangsfase, stond er zo een 11-6 achterstand op het bord bij de rust.

De Belgische U21 kwamen echter met vertrouwen uit de kleedkamer en bleven een sterke verdediging neerzetten. Nederland scoorde nog de eerste treffer van het 3de kwart, maar daarna manifesteerden de Belgen zich en zetten een 0-5 tussenspurt neer zodat er tot 12-11 werd teruggekomen. Zo bleef de achterstand ook in het laatste kwart van de wedstrijd bespeelbaar met 15-13 halfweg dat kwart. Op gelijke hoogte kwamen de Belgen niet meer, maar Nederland moest alles uit de kast halen om de Europese titel binnen te halen.

Aan Belgische kant waren het voornamelijk de dames, met 10 van de 15 doelpunten die zich lieten opmerken. Ze werkten af aan percentages tussen de 30 en 40%!

België eindigt zo tweede in de reeks en pakt zilver. Het brons ging naar thuisland Tsjechië.

Score

BEL11