Informatie over coachlicenties

Lijst met geldige coachlicenties:

Update: 29/11/2023

Coachlicentie vernieuwing:

Er zijn twee soorten coachlicenties:

• Coachlicentie A
  • Coachlicentie B

Waar zijn de coachlicenties verplicht:

• Alle A-achttallen van zaal 1ste klasse (Topleague): Coachlicentie A
  • Alle A-achttallen van zaal 2de klasse (Promoleague) en alle achttallen van jeugd Top Zaal U19 – Top Zaal U17 – Top Zaal U15 en Top Zaal U13: Coachlicentie B of A

Het digitale wedstrijdformulier controleert automatisch de geldigheid van de licentie. De Scheidsrechter/Jury controleert de identiteit van de coach.

Vereisten om een NIEUWE coachlicentie te verkrijgen vanaf seizoen 2023-2024:

Voornaamste wijzigingen:

• Waar zijn de coachlicenties verplicht:
    • Alle A-achttallen van zaal 1ste klasse (Topleague): Coachlicentie A

Alle aanvragers moeten, zowel voor licentie A als B:

• In het bezit zijn van een recent spelregelbewijs (niet ouder dan drie jaar)

Daarenboven:

• Voor een coachlicentie A:
      • Minstens Trainer B korfbal of Korfbaltrainer 4 (KNKV)
      • Tot en met het seizoen 2025-2026 2024-2025 kun je nog met een initiators-diploma en ervaring als speler of trainer in de hoogste reeks een coachlicentie A krijgen. In 2024 starten de cursussen instructeur en trainer B en moet men vanaf dan voldoen aan de diplomavoorwaarden.
    • Voor een coachlicentie B
      • Minstens Initiator korfbal of Korfbaltrainer 3 (KNKV)

Vereisten om een coachlicentie te VERLENGEN vanaf seizoen 2023-2024:

• Minstens 2 sporttechnisch bijscholingen KBKB of VTS plus bijscholingen gevolgd hebben tijdens de geldigheidduur van de licentie (bewijzen bijvoegen).
    Opleidingen/bijscholingen KBKB wedstrijd-schotklok, jury en (club-)scheidsrechter komen NIET in aanmerking als sporttechnische opleidingen of bijscholingen.

Bij het aanvragen van de coachlicentie A & B mag het behaalde diploma niet ouder zijn dan 4 jaar.

oor de volledige tekst zie “Competitiestructuren Zaal League en 1ste klasse Jeugdreeksen

Spelregelbewijs:

• Bij elke verlening moet de coachlicentiehouder een opfris doen van het spelregelbewijs en het certificaat meesturen bij zijn aanvraag.
  • Elke coachlicentiehouder kan inloggen(Je gebruikersnaam = je e-mailadres (kleine letters) Je logt in en kan rechtsreeks naar het eindexamen. Daar krijg je 30’ tijd om 20 ad random vragen te beantwoorden uit de cursus. Vanaf 14/20 ben je geslaagd. Ben je niet geslaagd heb je drie kansen om het opnieuw te doen. Slaag je daar niet in moet je de ganse spelregelcursus terug doorlopen en alle deelexamen afleggen.

Aanmeldformulier VSF

Maak uw account aan:

Wat zijn bijscholingen KBKB of VTS:

Van al deze bijscholingen kan je een deelname-attest downloaden op 'mijn VTS' (database van de Vlaamse Trainersschool). Dit attest moet als bewijs gebruikt worden.

Studenten LO sturen een bewijs door dat ze bezig zijn aan de laatste jaren van hun opleiding.

Aanvraagprocedure:

• Een aanvraag tot het verkrijgen van een coachlicentie indienen. Hiervoor dient het aanvraagformulier volledig ingevuld te worden.
  • Betaling van € 75,00 gekoppeld aan het aanvraagformulier.
  • Zorg dat je foto in onze Twizzit ledenadministratie up to date is.
  • De namen van de coaches met een geldige coachlicentie zullen gepubliceerd worden op de website van de KBKB (bovenaan deze pagina).

Geldigheidsduur:

• Een coachlicentie is drie seizoenen geldig.

Voor inlichtingen kan je terecht bij Liesbeth Neirinckx (Sporttechnisch Coördinator KBKB-Vlaamse Liga)