29/06/2024

De nationale U17 zijn aan de slag in Eindhoven tijdens de World Cup

Catalonia – Belgium

Om negen uur vanmorgen vertrokken de spelers naar de sporthal om zich klaar te maken voor het eerste duel. Na een goede opwarming was het tijd om aan de wedstrijd te beginnen tegen Catalonië.

Iedereen had er zin in, maar een hoog scoringspercentage bleef nog even achterwege. Na vier minuten stond het 1-3. Een aantal aanvallen met talrijke doelpogingen later, konden we gaan rusten met een 3-9 score.

Tijdens de rust werden de spelers even wakker geschud en dat resulteerde in een aantal snelle goals. Drie minuten later stond het 3-14.

De verdediging stond op punt tijdens de tweede helft, de Belgen kregen echter maar één doelpunt tegen. Zo kon de eerste wedstrijd enigszins vlot worden afgesloten met een winnende score van 4-20

Slovakia – Belgium

Een uurtje na de eerste match was het alweer tijd voor de tweede wedstrijd van speeldag 1. Dit keer tegen Slovakije, dat zelfde Slovakije dat in de eerste helft niet wist te scoren dankzij een sterke verdediging van België. In aanval liep het wederom gelijkaardig als in de eerste wedstrijd, veel kansen, maar de afwerking ontbrak. Een 0-10 score als resultaat.

Ook dit maal kwamen we beter op gang in de 2de helft en zo wist de U17 ook deze wedstrijd af te sluiten met een makkelijke overwinning. Een eindscore van 2-21, met Sienna als topscoorster met 6 goals.

Belgium – Portugal

Na een korte middagpauze was het alweer tijd voor wedstrijd drie van speeldag 1, dit keer tegen Portugal. We startten langzaam waardoor we met nog 4 minuten in de eerste helft een score op het bord hadden staan van 3 – 1.

In de tweede helft kwamen de U17 met betere aanvallen, maar het scorend vermogen bleef achterwege. Na een iets mindere match en hard werken konden ze de winst noteren na een 10 – 3 eindscore.

Belgium – Chinese Tapei

Zaterdag om 18 uur was het tijd voor de belangrijkste match van de dag, een duel tegen Chinese Taipei, de regerend wereldkampioen. De spelers wisten waarvoor ze moesten strijden, namelijk winst waardoor ze in de halve finale Tsjechië zouden treffen.

En of ze wakker waren na amper drie minuten stond het 4 – 0. Puntje voor puntje kwam Taipei  terug, maar wij bleven mee scoren waardoor er 3 minuten voor rust een 8 – 4 score op het bord stond. Taipei werd nerveus en begon door te duwen waardoor het bij de rust 10 – 8 stond.

Na de rust schoot Taipei uit de startblokken waardoor de bordjes snel weer gelijk stonden. Vanaf dan waren de U17 het even kwijt, maar een time out zorgde weer voor rust.

Vervolgens onstonden er momenten met discutabele momenten van de arbitrage waardoor niet alle spelers nog met de wedstrijd bezig waren. Hieruit volgden 3 snelle goals van Tapei, maar de Belgen lieten zich niet doen. Een wissel waarbij Charlotte Dehaan het veld op kwam en 3 keer achter elkaar wist te scoren zorgde voor een 15 – 15 score.

Het was dus nagelbijten voor de laatste 4 minuten. Waar België vier kansen neemt en er één scoort, neemt Taipei er zeven waarvan vier doeltreffend. Een eindscore van 16 – 19.

Teleurgesteld trokken de spelers naar het hotel om even rust te nemen en zich op te maken voor de halve finale tegen Nederland de volgende ochtend.

The Netherlands – Belgium

De spelers stonden voor een moeilijke taak op zondagochtend om 10u20, ze moesten het opnemen tegen Nederland in de halve finale. Na een goede bespreking en een verrassing waarin familieleden en vrienden de spelers goede moed toespraken, waren ze er klaar voor.

Maar de start verliep niet zoals gehoopt. Nederland was gebrand op revanche tegen Tapei waardoor ze eerst van België moesten winnen. Nederland startte vurig snel waardoor het snel 4 – 0 stond. Buiten dat ze makkelijk scoorden, maakte ze het onze U17’ers ontzettend moeilijk met een enorme verdedigende druk. Onder deze druk raakten de Belgen moeilijk uit. Na 20 minuten te spelen stond het bij de rust 12 – 2.

Werk aan de winkel. De Belgen probeerden veel maar de Nederlanders waren te sterk in alles wat ze deden waardoor ze de voorsprong enkel maar konden vergroten. Toch gaven de Belgen niet op en door een strakke verdediging, kwam de bal snel terug naar aanval waardoor er meer gescoord kon worden. De dames van Nederland hadden het moeilijk met onze dames waardoor ze samen 9 keer konden scoren.

Een eindscore van 25 – 11, waarvan 9 goals van de dames. Lauri Dewaele werd in dit duel topscoorster met 5/10.

Czechia – Belgium

Nemen we nog een medaille mee naar huis? Dat was de vraag op zondag om 14u45.

Na twee moeilijke wedstrijden waar de U17 niet wisten te winnen, draaiden ze snel de knop om. En begonnen vol goede moed aan het duel tegen Tsjechië. De eerste twee goals vielen langs Tsjechische zijde, maar 2 minuten later waren de Belgen wakker geschoten en stond er een 2 – 4 score op het bord.

Ze wisten duidelijk wat ze wensten, die bronzen medaille moest mee naar huis! En dat was duidelijk op het veld, na de 2 – 4 stond het drie minuten voor rust 2 – 9. Toch gaf Tsjechië niet op en kwam vlak voor rust terug op 4 doelpunten. Ruststand 6 – 10.

In de tweede helft speelden de Belgen rustig verder en behielden telkens een kloof van een vijftal doelpunten.

De wedstrijd om de derde plek eindigde in ons voordeel met een score van 13 – 21.

De U17 stijgt zo twee plekken ten opzichte van vorig jaar, knap werk hoe deze jonge toppers alles geven in de laatste wedstrijd ondanks twee verliezende partijen voordien.

Onze nationale U17 worden gesteund door smartship-eu