31/05/2022
Alexis Elewaut

Eerste stappen naar scheidsrechter in uw eigen club.

Niet alleen de korfbalfederatie heeft een tekort aan scheidsrechters, het is een groot probleem bij alle sportfederaties. Willen wij onze sporters een goede onafhankelijke begeleiding geven zullen wij met zijn allen een grote inspanning moeten leveren.

Clubs dragen hier een grote verantwoordelijkheid om hun leden te motiveren door de stap naar scheidsrechter te promoten en een clubvisie uit te werken.

Wij, vanuit de federatie, werken aan een plan om jeugdleden te overtuigen dat een wedstrijd leiden een opleiding vereist. De verenigingen zullen een plan aangeboden krijgen om buddy fluiten te promoten en hun eigen jeugdleden op het terrein ervaring te laten opdoen. Er moet in eerste instantie een plan gemaakt worden binnen de eigen vereniging om de wedstrijden zonder officiële aangeduide scheidsrechter te bemannen en liefst met zoveel mogelijk jeugd en kernspelers.

De volgende stap is een opleiding club/scheidsrechter (inschrijven).

In september 2022 zullen er twee workshops aangeboden worden online. Om hieraan deel te nemen moeten men in het bezit zijn van een spelregelcertificaat (MasterZ). Vraag login aan door een mailtje te sturen naar info@korfbal.be

Wil men na deze cursus verder gaan om officiële scheidsrechter te worden is er een begeleidingstraject voorzien.