22/10/2021

Persbericht naar aanleiding van de start van het EK in Antwerpen

Deurne, 22 oktober 2021

Dit weekend arriveren de acht beste korfbal-landen uit Europa in Antwerpen om vanaf maandag 25 oktober de strijd aan te gaan om de Europese titel. De voorronde wedstrijden van dit 8ste EK worden gehouden in het Boeckenberg Sportcenter en de finales organiseert de KBKB met de steun van Sporting A in de Lotto Arena.

“De openingsspeeldag biedt al direct een aantrekkelijke affiche” geeft Yves Daelmans namens de organisatie aan. “Om 14u00 starten Portugal en Hongarije officieel het EK, daarna krijgen we nog boeiende wedstrijden met Duitsland-Catalonië en Nederland-Engeland. In Antwerpen zijn echter alle ogen gericht op de Belgian Diamonds die in actie komen na de openingsceremonie en zo om 19u45 de Tsjechen partij geven.”

“Sportief wordt het een heel drukke week, met enkel op donderdag een rustdag voor de atleten waarbij ze ondermeer de stad kunnen ontdekken. Maar in de rand van het Europees Kampioenschap organiseren we deze week ook scholentornooien waarbij een 500-tal Antwerpse kinderen betrokken worden, een deel van hen komt bovendien de verschillende teams aanmoedigen en kunnen zo kennismaken met korfbal van de bovenste plank. Daarnaast zijn we gastheer voor het congres en de algemene vergadering van de Internationale Korfbalfederatie en zetten we ons 100 jarig jubileum nog eens in de verf tijdens een gala. Tot slot krijgt ook de G-werking in het korfbal de nodige aandacht tijdens de finale-dag in de Lotto Arena. Kortom een goed gevuld programma.”

“Met Sporting A investeren we in de verdere uitbouw van de vele clubs die ons korfballandschap rijk is. Die financiële inspanningen komen ook de nationale ploeg ten goede. Wat zou het mooi zijn om in dit jubileumjaar te oogsten in eigen land, in dé korfbalstad bij uitstek dan nog wel. Om 30 jaar na het behalen van de wereldtitel in een kolkende Arenahal het ongenaakbaar gewaande Nederland opnieuw een pad in de korf te zetten en een tweede grote titel op het palmares te schrijven. Met de vocale steun van de trouwe achterban ben ik ervan overtuigd dat de Belgian Diamonds zullen schitteren. Op de VIIde Olympiade in Antwerpen was korfbal een demonstratiesport. In afwachting van een olympische terugkeer zullen alle teams deze week alvast bewijzen dat korfbal een wereldsport is,” zegt Antwerps schepen voor sport Peter Wouters.

Meer informatie over het Europees Kampioenschap korfbal voor A-landen: www.ekc2021.com

EK voorronde Diamonds:

maandag 25/10 - 19.45 België - Tsjechië