14/10/2020
David Van den Bosch

Gezien de huidige evolutie van de coronacijfers besliste de Vlaamse Regering om voor sport vanaf vandaag woensdag 14 oktober 2020 over te gaan tot code Oranje.

De impact van code Oranje bevindt zich voornamelijk op het niveau van de kleedkamers en op het indoor sporten. Hieronder vatten we de belangrijkste wijzigingen samen:

• De kleedkamers en douches op jullie sportaccommodatie dienen gesloten te blijven.
  • Het is niet langer toegestaan om boven de 12 jaar indoor te sporten met contact. Dit wil zeggen dat in het korfbal alle wedstrijdvormen bij training of competitie niet mogelijk zijn in een sporthal. Buiten kan er nog verder gespeeld worden zoals voorheen.
  • Publiek is niet langer toegestaan bij trainingen.
  • Toeschouwers moeten bij wedstrijden steeds een mondmasker dragen.

Alle andere bestaande regels blijven gelden (vb registratieplicht) en sportkantines blijven vallen onder geldende regels voor de horeca. Opgelet, lokaal kunnen er strengere restricties gelden. Wij houden de pagina met lokale maatregelen per club up to date op basis van de informatie die we van de clubs krijgen.

Ook onze korfbalfamilie wordt niet gespaard van de gevolgen van het stijgend aantal besmettingen. De vrijwilligers van het Comité Wedstrijdzaken merken wekelijks een stijgend aantal wedstrijdverschuivingen op basis van quarantaineattesten en positieve testresultaten. De afgelopen weken werden ook al 3 scheidsrechters in quarantaine geplaatst. Daarenboven besliste de KBKB ook om werking van de Talentontwikkeling en de nationale teams voorlopig on hold te zetten om het aantal contacten niet systematisch te verhogen. Dit alles zorgt voor een extra belasting van onze clubs en vrijwilligers. We wensen iedereen te bedanken voor hun extra inzet.

Code Oranje werd deze week afgekondigd met een duurtijd tot en met 8 november 2020. Voorlopig zou dit alles kunnen betekenen dat de start van de zaalcompetitie mogelijk is, maar we volgen de communicatie vanuit de overheid op de voet.