21/11/2019

Bondscoach Detlef Elewaut bekeek de openingspeeldag in de NDN Topkorfballeague.

De KBKB heeft met het project “meten is weten” een belangrijke stap gezet in de ontwikkeling van onze korfbalsport. Iedere speeldag worden de 4 wedstrijden van de NDN Topkorfballeague volledig geanalyseerd via het platform Analyzeteam en zo wordt een volledige competitie-databank opgebouwd.

Bondscoach Detlef Elewaut verklaart : “Wedstrijden koppelen aan objectieve cijfers en acties is belangrijk voor spelers en coaches maar ook voor de opleiding ervan. Korfbal is meer dan doelpunten maken, het belang van het aangeven van de doelpunten (de assists) is tot op heden onder de radar gebleven.”

De analyses staan ter beschikking van het comité Topkorfbal, maar ook de scheidsrechters en leden van het comité opleidingen hebben nu alle informatie binnen handbereik. De teams van de NDN Topkorfballeague kunnen bovendien ook instappen in het project en zo hun wedstrijdvoorbereidingen nog beter ondersteunen.

Tot op heden ging alle aandacht naar de doelpuntenmakers, maar dat is te éénzijdig volgens Detlef Elewaut.

“Wekelijks ga ik proberen een overzicht te geven van de spelers met het hoogste doelpuntenaandeel (verder afgekort als DA).  Hiervoor neem ik de gemaakte doelpunten, de assists, de gemaakte vrije ballen en de uitgelokte strafworpen.”

“In het openingsweekend staat op de eerste plaats Jesse De Bremaeker (Boeckenberg) met DA 12.  Hij wordt kort gevolgd door Arne Beeck (Putse) DA 11 en het duo Jens Vogels (Voorwaarts) en Tom Van Houdt (Floriant) met DA 10.  Lauren Denis (Voorwaarts) is de eerste meid met DA 9.”

Wat viel verder op? “Jari Hardies (AKC/Luma) lukte bijna de eerste double-double.  Dubbele cijfers in de statistiek doelpuntenaandeel en aanvallende rebound.  Met DA 9 en 20 aanvallende rebounds zat hij heel kort.  Ik ben benieuwd wie zich hier in de kijker kan blijven spelen.”

“Het laag (tot zeer laag) aantal doelpogingen over bijna gans de lijn van de eerste speeldag valt me ook zeker op” geeft de bondscoach mee als extra aandachtspunt.

“Afgelopen weekend heb ik Borgerhout/GroenWit tegen AKC/Luma gezien.  Mijns inziens met AKC/Luma als verdiende winnaar.  AKC/Luma stond als team verder en had meer de wil om deze pot te winnen.  Jari Hardies heb ik reeds vernoemd maar de prestatie van Jiska French (AKC/Luma) kon me zeker bekoren.”

Volgende week een nieuwe kijk op de ontwikkelingen in de NDN Topkorfballeague door de bondscoach.