10/08/2019

Op de finaledag treffen we Shiara Driesen, Brent Struyf en Jonas Lemmens voor een afsluitend gesprekje

De laatste bespreking is net gedaan en op het einde kwam een golf van berichtjes binnen vanuit het thuisfront. Een mooi initiatief van de Belgische supporters en de groep hebben we nog nooit zo stil gezien.

De afgelopen dagen werd er immers ook heel wat afgelachen, zeker tijdens de spelletjesavonden. “Veel focus voor aanvang van het serieuze werk” legt Brent uit “maar nadien was er voldoende tijd en ruimte voor ontlading”.

“Voor mij een eerste ervaring” vervolgt Jonas “nooit gedacht dat we deze twee weken zouden overleven met dat kort op elkaar zitten binnen de 4 muren van het hotel, maar de balans tussen opperste concentratie en ontspanning was echt wel schitterend.”

Shiara bevestigt “Ik loop al even mee bij de Diamonds, maar wat we hier qua samenhorigheid en groepsgeest hebben neergezet is echt wel ongezien.”

Brent nam na de bespreking vanochtend nog even het woord “ik heb de groep uit de grond van mijn hart bedankt voor de afgelopen periode en voor de prestaties die we hier hebben neergezet. Schitterend gewoon.”

Fierheid en trots overheersen. “Het opmerkelijke voor ons is ook dat dit door de buitenwereld wordt waargenomen. Van de mensen hier kan je dat nog verstaan want die zien ons elke dag bezig, maar ook vanuit België en toch ook Nederland waar men het kampioenschap via livestream en sociale media moet volgen, krijgen we hier positieve opmerkingen over. Wil toch zeggen dat we als groep iets uitstralen. Die steunbetuigingen geven een geweldig gevoel” zegt Shiara.

Vandaag wacht Nederland in de finale. Hoe kijken de drie Diamonds naar deze wedstrijd?

“Ons voordeel is dat ons tornooi al meer dan geslaagd is” vertelt Shiara. “We hebben een team gevormd, spelen leuk korfbal en we hebben een finale-plek in de wacht gesleept. Alles wat nu nog komt is een bonus en dus kunnen we vrij naar de finale toe leven.”

Wat brengt de periode na het WK?

“Ik hoop echt dat we de manier van spelen en de specifieke mind-set om wedstrijden aan te vatten ook een stuk in de Belgische competitie gaan terugvinden” geeft Brent aan. “Als wij mee voor de inbreng kunnen zorgen, door deze ervaringen mee te nemen en door te geven op clubniveau dan kunnen we verdere stappen zetten”.

“Het belang van het teamgevoel, het klinkt als herhaling, maar het is echt zo en een hoge “gun-factor” zijn essentieel” gaat Shiara verder. “Met deze groep moeten we ons proces nu verderzetten en dat kan alleen maar door op geregelde tijdstippen met een grote groep Diamonds verder te trainen. Hopelijk hebben de clubs hier oren naar en kunnen we dit realiseren.”

Tot slot willen de Diamonds de supporters in België bedanken voor de steun. “We hebben blijkbaar terug wat harten warm kunnen maken” zegt Jonas. “Er was voorheen kritiek op het beleid en op de geleverde prestaties, maar wat we nu neerzetten en de respons die we krijgen dat is echt een verademing. Hopelijk kunnen we dit warm houden en nog verder uitbreiden naar het EK 2020 want een sfeer zoals bij de WK-finale in 2015 kunnen herbeleven zou echt de max zijn.”

“Tot slot nog graag een shout-out naar Erwin Van den Sande van Sporza die met z’n stukjes in het Journaal onze prestaties extra in de verf heeft gezet.”