20/10/2018

Met Shiara Driesen en Jordan de Vogelaere verzamelen we vanochtend in de hotellobby.

Hoe kijken ze de ochtend nadien naar de wedstrijd tegen Nederland? “Verdedigend hielden we ons aan de afspraken” start Shiara; “aanvallend was het echter minder goed”. “Zes doelpunten per kwart, was ons eigen doel tijdens dit kampioenschap en daar hebben we Nederland onder kunnen houden” geeft Jordan aan. “Aanvallend moeten we in de toekomst meerdere opties hebben en we moeten ons aanvallend peil opkrikken; de druk gisteren was niet zo extreem als tijdens de wedstrijden in de voorbereiding en daar hadden we ons toch op ingesteld. We moeten beter omgaan met zo’n veranderende omstandigheden.”

“Voor de wedstrijd hadden we onszelf een aantal doelen opgelegd en de meeste daarvan hebben we kunnen halen” vertelt Shiara verder. “Zo moest onder andere Nederland onder de 100 doelpogingen blijven; de match mocht ook niet na het eerste kwart gedaan zijn, want daar zijn we in het verleden verschillende keren in de fout gegaan. Spijtig genoeg hebben we zelf niet meer doelpunten kunnen maken”

Jordan vervolgt: “Nederland is op bepaalde momenten ook erg zakelijk moeten gaan spelen. Ze kwamen niet toe aan hun showgehalte en je ziet dat als puntje bij paaltje komt, dan volgen ze ook niet hun vernieuwende aanpak waar ze zo mee uitpakken, waarbij de persoon waar de fout op begaan wordt, zelf de stip of de vrijworp neemt.”

Jordan moest vroegtijdig het strijdtoneel verlaten met een enkelblessure. “Tijdens het neerkomen bij een reboundduel, kreeg ik nog van iemand een ‘trek’ en kwam slecht neer waardoor ik mijn enkel omsloeg. Op het moment zelf had ik erg veel pijn, maar dat is nu al minder. Ik heb nog wel last, maar momenteel heb ik toch niet het gevoel dat dit iets is waarbij ik langere periode out ben.”

Vandaag volgt een rustdag waarbij de batterijen opnieuw worden opgeladen voor de wedstrijd tegen Portugal om het brons. “Vandaag nog wat rusten en met het team even een frisse neus halen, is nodig want gisteren zijn de mensen die gespeeld hebben toch diep moeten gaan.”

“Stiekem hadden we toch gehoopt op Duitsland in de laatste wedstrijd, om revanche te kunnen nemen” geeft Shiara aan. “Boodschap wordt om het eerste kwart weerom een statement te maken zoals in de vorige wedstrijd” geeft Jordan aan. “Morgen brons binnenhalen en met een goed gevoel dit tornooi afsluiten, is het voornaamste” beklemtoont Shiara. “Goed de teamafspraken volgen en dan hebben we weer een belangrijke stap in ons teamproces gezet. Onze doelstelling ligt in 2021 en daar gaan we nog steeds voor.”