04/10/2018

De Diamonds treden binnenkort aan op het EK en in de selectie zitten behoorlijk wat nieuwe gezichten. Tijd dus om met hen kennis te maken. Vandaag youngster Tine Pirquin en Jens Vogels.

JENS VOGELS - NR 14 - 2 CAPS - 23 jaar - club : Voorwaarts

TINE PIRQUIN – NR 4 – 0 CAPS - 19 jaar – club : Boeckenberg

Wat maakt Diamond zijn zo speciaal?

Jens: Ik vind het een eer om als speler te behoren tot het team dat België vertegenwoordigt op internationaal niveau. België blijft toch één van de beste korfballanden ter wereld. Telkens ik het Belgische truitje aantrek, geeft dat toch een speciaal gevoel en een extra motivatie om het goed te doen op het veld.

Tine : Het is inderdaad een hele eer om mee uitgekozen te worden bij de beste spelers van België en het Belgische korfbal te mogen vertegenwoordigen. Ik keek als kind (en nu nog) enorm op naar de Diamonds en om nu te denken  dat er misschien jonge talenten naar mij opkijken, vind ik wel speciaal.

Welke herinnering uit je internationale carrière koester je het meest of zal je het meest bijblijven?

Jens: Voor mij is het de eerste keer dat ik geselecteerd ben bij de Diamonds voor een internationaal tornooi. Vorig jaar speelde ik wel 2 wedstrijden op de Challenge in Rotterdam; daarvan zal mijn eerste basisplaats bij de Diamonds in de wedstrijd tegen Chinees Taipei me zeker bijblijven.

Tine: 1 van mijn mooiste herinneringen is het WK in Boedapest met de U21. Dat is nog niet zo lang geleden en het feit dat we zo dicht bij de gouden medaille waren, prikt nog steeds. Maar ik ben wel erg trots op wat we in die finale hebben laten zien. Het was ook echt een fantastische groep en ik heb mij daar enorm geamuseerd.

Had of heb je een korbalheld(in) naar wie je opkeek/opkijkt?

Jens: Ik heb nooit één echte korfbalheld gehad, maar ik heb in mijn jeugd wel steeds opgekeken naar het spel en de techniek van de beste korfballers uit België en Nederland.

Tine: Ik heb ook nooit echt naar 1 iemand in het bijzonder opgekeken. De kernspelers van Boeckenberg zijn allemaal helden in mijn ogen. Je kan niet anders dan bescheiden zijn en leren van hun ervaring. Om nu naast hen in de ploeg te staan is een droom die uitkomt.

Korfballers moeten all-round zijn, maar welke korfbalactie is uw specialiteit?

Jens: Ik denk niet dat ik een korfbalactie heb die mijn specialiteit is en misschien is dat wel net mijn specialiteit! ;-)

Tine: Meestal maak ik mijn goals dicht rond de korf, mijn doel is om dodelijk te zijn in de korte schotjes achter de korf. Ik kan ver wegstappen in mijn shot en probeer dit te trainen totdat niemand er nog bij kan.

Welke gouden tip geef je aan een jonge korfballer die het ooit tot Diamond wil schoppen?

Jens: Wees niet te snel tevreden met wat je al kan, maar probeer jezelf op zoveel mogelijk vlakken van het korfbal te ontwikkelen. Zodat je net iets meer kan dan de andere spelers/speelsters. Probeer elke training beter te worden en elke wedstrijd die je speelt plezier te hebben.

Tine: Trainen, trainen, trainen is inderdaad de boodschap. Ikzelf grijp elke kans die ik krijg om te trainen. Weet natuurlijk wel dat je als sporter altijd te maken hebt met ups en downs. Maar als je eenmaal door die downs heen bent, groei je elke keer een beetje meer. Speel met plezier en houd van je sport want je hebt er een hele mooie uitgekozen.

Heb je nog andere hobby’s buiten korfbal?

Jens: Neen, heb ik niet.

Tine: Ik studeer momenteel filmproductie in Brussel en als ik niet aan het korfballen ben dan ben ik daar op zoek naar een filmlocatie of zit ik naar mijn collega’s te schreeuwen als regieassistent. Als de tijd het toelaat, geniet ik in mijn doe-het-zelf cinemaatje in mijn kamer van de grote klassiekers.

Wat zijn je verwachtingen voor de komende periode bij de Diamonds?

Jens: Op korte termijn tijdens het EK in Friesland, het de Nederlanders zo moeilijk mogelijk maken in de finale. Op lange termijn moet het doel van onze verjongde groep zijn om te laten zien dat België op de 2deplaats van de wereldranglijst thuishoort.

Voor wat ben je steeds te vinden of kan men je een groot plezier doen?

Jens: Een trainingsstage in een land met een zuiders klimaat.