06/06/2023

De IKF heeft na een evaluatie waarbij federaties, officials en deelnemende clubs werden gehoord het format van de IKF Korfball Champions League bijgestuurd.

Een aantal doelstellingen blijven behouden, namelijk het organiseren van competitieve wedstrijden tussen clubs van vergelijkbaar niveau uit de verschillende Europese clubcompetities. Een formule aanbieden waarbij het voor iedereen haalbaar is om finales op meerdere niveaus te bereiken.

Met de hertekening van het format werd rekening gehouden met de ontvangen feedback over het onder controle houden van de (reis)kosten en dus ook het aantal deelnames voor een team. Het spelen van volwaardige wedstrijden en slechts 1 wedstrijd per dag. Minder evenementen maar indien nodig iets langer zodat er ook de nodige aandacht kan gaan naar het internationale karakter van zo’n Europees clubkampioenschap.

Zo werd ronde 3 geschrapt uit het programma en is het direct gevolg voor België en Nederland (A-landen) dat enkel de landskampioen in de zaal nog mag aantreden, terwijl dat voor lager gerangschikte landen niet beperkt is tot de kampioen. Daarnaast zal de finale ronde waarvoor de teams uit België en Nederland reeds geselecteerd zijn, bestaan uit 6 teams in plaats van 4. Aan de hand van de rangschikking van de afgelopen editie, zijn naast Boeckenberg en PKC/Vertom nog 2 Duitse teams geplaatst en daar worden nog 2 teams aan toegevoegd die zich kwalificeren via de voorronde.

Van 7 tot 10 februari 2024 wordt de Champions League Final gespeeld in Nederland.

Meer informatie op de website van IKF