04/06/2023

Borgerhout/GW - AKC/Luma 16-15 (GG)

Borgerhout/GW:

Dames: Ellen Saey (1) - Amy Pauwels (1) - Britt Saey (1) - Daphne Van Den Bossche (1)

Heren: Kian Amorgaste (3) - Thomas Mol (1) - Glenn Pauwels (7) - Jarni Amorgaste (1)

Wisselspelers: Kato Smets - Jaro Peeters - Roy Van Laeken

AKC/Luma:

Dames: Shari Leprince (1) - Eline Denie (1) - Shiara Driesen (1) - Tess Mathis (3)

Heren: Demy Huybrechts (1) - Siebe De Ley (1) - Jari Hardies (2) - Jarre De Ley (2)

Wisselspelers: Raf De Ryck (2) - Maite De Winter (1)

In de confrontaties tussen Borgerhout/GW en AKC/Luma vallen er traditioneel nooit veel doelpunten en dat was niet anders in de aanvangsfase van de Topleague finale. Het was zoeken naar een gaatje voor beider aanvallen. Tess Mathis en Jari Hardies schoten het in het wit uitgedoste AKC/Luma op voorsprong na 7 minuten wedstrijd (0-2). Via een strafworp van Glenn Pauwels en een afstandstreffer van Jarni Amorgaste kwam Borgerhout/GW op gelijke hoogte. Tess Mathis en Amy Pauwels dreven de score op naar 3-3 halverwege de eerste helft. Zo bleef het gelijk op gaan tot 4-4, maar dan lukten de Zebra’s een 5-0 tussenspurt met doelpunten van Daphne Van Den Bossche, Kian Amorgaste, Britt Saey, Glenn Pauwels en tot slot Thomas Mol van kortbij.

Met een comfortabele 9-4 voorsprong werd er zo de kleedkamers opgezocht.

Raf De Ryck was direct trefzeker in de eerste aanval van AKC/Luma in de tweede helft, maar dat werd direct gecounterd door een doelpunt van Ellen Saey. Met scores van Shari Leprince en Kian Amorgaste ging het naar 11-6 en behield Borgerhout/GW de 5 punten-kloof. Plots sloeg het momentum over naar AKC/Luma en zij plaatsen een droge 0-6 op het bord om zo met 11-12 aan de leiding te gaan na een kwartier. AKC/Luma kon via Jari Hardies en Demy Huybrechts een 2 puntenkloofje bekomen (12-14), maar bij Borgerhout/GW zorgde Glenn Pauwels met 2 treffers op rij dat we met een gelijke stand de slotfase in gingen. Een knappe doorbraak van Kian Amorgaste in de laatste 2 minuten zorgde voor de ontlading bij Borgerhout/GW maar via een strafworp besliste de ingevallen Maite De Winter ultiem dat een golden goal de beslissing moest brengen.

Met Jarni Amorgaste en Glenn Pauwels in de aanval was Borgerhout/GW stevig gewapend en na enkele pogingen trof Glenn Pauwels raak in de eerste aanval voor Borgerhout/GW. AKC/Luma kreeg nog een nabeurt maar verspeelde de bal en zo kon het feest losbarsten bij Borgerhout/GW!

Borgerhout/GW won enkele weken nog de bekerfinale van hetzelfde AKC/Luma, maar het was van 1994 geleden dat het nog eens de landstitel op het veld kon bemachtigen.