09/12/2022

Borgerhout/GW gaat 6 en 7 januari strijden voor een plekje in de Champions League finale

Vorig jaar werd vanuit IKF beslist om de Europese clubkampioenschappen over een andere boeg te gooien en de bestaande formules werden vervangen door de Korfball Champions League (KCL).  Dit nieuw in het leven geroepen format bestaat uit 3 voorronden en 1 finaleronde.

De KBKB kreeg de opdracht vanuit IKF om Round 3 te organiseren, uit deze ronde komen de laatste 2 finalisten die samen met de landskampioenen van België en Nederland voor de titel gaan strijden in Nederland.

André Mertens licht namens CEO de organisatie toe: “Het is voor zowel IKF, de deelnemende clubs als de organisatoren van de verschillende events een nieuw gegeven en zal nadien tussen alle partijen geëvalueerd worden. Ook de KBKB en onze teams zullen nadien de koppen bij elkaar steken. Maar wie niet vernieuwd …

De 2 vorige ronden werden reeds gespeeld en Danielle Ruts en mezelf hebben Round 2 in een 3 dagen durend tornooi bijgewoond in het Tsjechische Prostojev.  Het werd een spannende 3-daagse met Golden goals en buzzershots.”

Geen sinecure die tweede ronde want het was een zwaar tornooi voor alle betrokkenen geeft André Mertens aan: “Het was heftig voor de teams, de scheidsrechters alsook voor juryvoorzitter Marc Breughelmans die maar liefst 20 wedstrijden moest voorzitten en assessor Dirk Van Heertum die na elke wedstrijd een evaluatie maakte en uiteindelijk  de scheidsrechters voor de beslissingswedstrijden aanduidde.”

Uit deze tweede ronde zijn Tus Schildgen (Duitsland) en Trojans (Engeland) als winnaars gekomen.  Zij zullen het in Round 3 opnemen tegen de verliezende zaalfinalisten uit België (Borgerhout/GroenWit) en Nederland (PKC/Vertom).

“Voor de organisatie ging CEO op zoek naar een geschikte locatie, met respect voor de lopende competitie zodat die geen hinder ondervindt” aldus André Mertens. “Dus geen sporthal waar we in conflict komen met de programmatie want de Belgische zaalcompetitie loopt gewoon door.  De keuze van Sport Vlaanderen Herentals heeft het voordeel dat we deze hal goed kennen en toch een thuisgevoel geeft. Ondertussen zijn ook de laatste verbouwingswerken in Herentals, zoals de  kleedkamers, ook afgerond.”

“CEO neemt deze organisatie volledig onder haar hoede met de nodige vrijwilligers om alles in samenspraak met IKF tot een goed einde te brengen. Zaterdag voormiddag organiseert Directie Jeugd een U11 event.  Vele clubs werden aangeschreven en we hopen uiteraard op een grote opkomst. Bovendien geeft het ook de kans om aansluitend te supporteren bij de namiddag wedstrijden op internationaal niveau. Niet te missen dus!”, besluit André Mertens.

IKF KCL Round 3 praktisch:

Round 3 zal bestaan uit 4 wedstrijden, 2 op vrijdag en 2 op zaterdag.

locatie: Sport Vlaanderen Herentals, Vorselaarsebaan 60, 2200 Herentals

prijs: 10 euro per wedstrijddag (toegang gratis voor U17) - tickets enkel ter plaatse te koop

Op vrijdag 6 januari 2023 speelt PKC/VERTOM (NL) om 18u tegen de nummer 2 uit Round 2: Trojans (ENG), daarna komt Borgerhout/GW (BEL) om 20u uit tegen de winnaar van Round 2: Tus Schildgen (GER).

Op zaterdagnamiddag 7 januari komen de verliezers en winnaars uit tegen elkaar. Uiteraard hopen we dat Borgerhout/GW de finale kan spelen en samen met de andere winnaar doorstoot naar Round 4 die in Nederland doorgaat.  De finale van de Champions League met Floriant als Belgisch landskampioen en Fortuna (kampioen van NL) wordt gespeeld in Delft op 10 en 11 februari 2023.