04/07/2022

Afgelopen weekend werd in Eindhoven gestreden voor de U17 World Cup

De World Cup wordt op 2 dagen gespeeld en is dus erg intensief met meerdere wedstrijden per dag.

Op zaterdag wonnen de Belgen in poule B met 3-17 van Slovakije, in de namiddag werd er tevens vlot gewonnen van Hongarije met 1-29 en de wedstrijd tegen Duitsland eindigde met 3-13 winst.

De klepper tegen Chinese Tapei begon goed voor onze landgenoten en ze liepen enkele doelpunten uit, maar in de eindfase ging het minder vlot en Chinese Taipei sloot aan. De wedstrijd werd alsnog met 11-9 toch naar onze hand gezet en België door als groepswinnaar.

Op zondag werden de halve finale en finale gespeeld. De Tsjechen bleven in de 1/2de finale goed aanklampen, maar naarmate de wedstrijd vorderde toonden de Belgische U17 dat ze beter waren en wonnen met 20-14.

Domper op de feestvreugde was een vreemde scheidsrechterlijke beslissing waarbij Mathieu Thijsman een rode kaart kreeg en zo de volgende wedstrijd (en dus de finale) geschorst werd.

In de finale startten de Belgen goed en de aanvangsfase ging gelijk op. Daarna nam Nederland over en lukte een kleine kloof tegen de rust aan: 12-9. Ondanks een goede prestatie van de U17 liep Oranje nog verder weg in de tweede helft en werd het verschil nog opgedreven. Eindstand 25-17 en mooi zilver voor de Belgische U17!