09/06/2021
David Van den Bosch

Vanaf vandaag gelden er verdere versoepelingen van de coronamaatregelen voor de sportsector.

Onderstaande maatregelen gelden vanaf 9 juni 2021.

Als algemene regel geldt dat sport indoor en outdoor beoefend mag worden, maar outdoor sporten steeds de voorkeur geniet waar mogelijk.

Voor kinderen tot 13 jaar (°2008):

• Outdoor en indoor trainen met contact is toegestaan. Indoor kan dit in een groep van maximum 50 personen en outdoor in een groep van 200 personen. Sportbegeleiders worden niet meegerekend in dit maximum.
  • Contact is toegestaan.
  • Wedstrijden met deelnemers van verschillende clubs (tornooien, competitie, oefenwedstrijden, …) zijn toegestaan binnen dezelfde maxima.

Voor jongeren vanaf 13 jaar (°2007) tot en met 18 jaar (°2002):

• Contact is toegestaan voor zover dit noodzakelijk is door de aard van de sport.

Voor personen vanaf 19 jaar (°2001 of vroeger):

Sportkampen kunnen doorgaan onder volgende voorwaarden:

• Groepen van max 50 personen tot en met 24 juni (100 personen vanaf 25 juni), exclusief begeleiders.
  • Bij voorkeur outdoor sportactiviteiten, indoor mogelijk indien noodzakelijk en volgens de richtlijnen in het protocol voor sportkampen.
  • Kinderen tot en met 12 jaar hoeven nergens afstand te bewaren en geen mondmasker te dragen. Personen vanaf 13 jaar kunnen ook sporten met contact voor zover de nodig is door de aard van de sport.
  • Begeleiding draagt mondmaskers
  • Meerdaags aanbod: groepen blijven dezelfde tijdens aanbod
  • Indoor lunchen is mogelijk, kleedkamergebruik is toegestaan
  • Overnachtingen zijn niet mogelijk tot en met 24 juni, dit kan wel vanaf 25 juni

Verder gelden nog volgende algemene maatregelen:

• Kleedkamers en douches blijven gesloten, behalve bij sportkampen.
  • Sportkantines kunnen openen volgens de richtlijnen in het protocol voor de horeca.
  • Professionele sporten en topsport zijn mogelijk mits toestemming bevoegde minister.
  • Publiek bij trainingen is voorlopig niet toegelaten, behalve 1 persoon van het huishouden bij kinderen en jongeren tot en met 18 jaar of 1 begeleider bij een G-sporter.
  • Outdoor is publiek toegelaten bij evenementen en (top)sportwedstrijden (zittend en max. 50).
  • Lokaal kunnen er strengere restricties gelden. Deze kan je nakijken op de website van jouw provincie of gemeente.
  • Er geldt een registratieplicht bij alle sportactiviteiten.
  • Respecteer de social distance tussen personen en zorg dat bubbels gescheiden blijven.
  • Let op de hygiëne van de handen en materiaal.
  • Draag je mondmasker buiten het sportterrein.
  • Zorg voor een coronacoördinator.

Op de site van Sport Vlaanderen vind je de laatste versie van het basisprotocol voor sport en het protocol voor sportkampen.

Blijf sporten en zorg goed voor jezelf en elkaar!