06/03/2020
David Van den Bosch

face maskZoals iedereen wellicht via de media heeft gehoord, worden wij in België ook geconfronteerd met een, voorlopig, beperkte uitbraak van het coronavirus COVID 19. Oorzaak van verspreiding voornamelijk te zoeken bij vakantiebestemmingen.

Coronavirussen zijn een familie van virussen die een infectie veroorzaken bij mensen en verschillende dieren, waaronder vogels en zoogdieren. Een uitbraak is te vergelijken met een griepepidemie.

Omdat het virus van mens op mens overdraagbaar is, worden door de overheid volgende adviezen gegeven om besmetting bij zichzelf en bij andere personen te voorkomen. Deze adviezen wenst de korfbalbond in volgende richtlijnen om te zetten om eerder preventief te werken.

Graag rekening houden met volgende richtlijnen:

1. Belangrijkste actie is het regelmatig en grondig (40 à 60 sec.) wassen van de handen met water en zeep. Het gebruik van speciale wasgels is niet nodig, gewone zeep volstaat.
  2. Hoesten doet men in een papieren zakdoekje of in de binnenkant van de ellenboog.
  3. Het gebruik van papieren zakdoekjes bij het niezen of snuiten is aan te raden (zeker niet een zakdoek doorgeven of gebruiken om iets af te kuisen).
  4. Vermijd bij een begroeting lichamelijk contact. Geef gewoon een vuistje.
  5. Wij adviseren dat scheidsrechters, juryleden en spelers bij opstart van de wedstrijd elkaar geen hand geven. Dus ook hier het vuistje.
  6. Indien je je ziek voelt en je komt uit verlof uit een besmet gebied of je hebt contact gehad met personen die uit deze gebieden komen, blijf weg van het korfbalveld of kom niet supporteren.
  7. Zorg ervoor dat sporters niet uit dezelfde fles moeten drinken bij een wedstrijd of training. Deze maatregel heeft sowieso nog meer positieve effecten op de volksgezondheid.

Wanneer iedereen deze preventieve maatregelen in acht neemt kunnen we de verspreiding van griep-, corona- of andere virussen voorkomen en kunnen we onbekommerd onze sport uitoefenen. Moedig jullie spelers en supporters aan om deze richtlijnen te volgen.