03/08/2019

Hij haalde op het WK in Durban zijn 50ste cap

“Voor mijn eerste interland bij de senioren moeten we al terug naar 2010”, start Jari. “Dat was tijdens het EK in Nederland dat eindigde met een legendarische finale in Ahoy.”

“Mijn persoonlijk hoogtepunt? Dat is moeilijk kiezen, maar puur sportief gezien zeker de WK-finale van 2015 in de Lotto Arena. Als je het totaalpakket bekijkt, met ook de beleving en atmosfeer van het tornooi, dan zijn het toch de World Games in Cali (Colombia).”

De jonge garde die we al spraken, hebben het over de goede samenhang in de groep. Hoe kijk jij daar naar als ancien en nu ook aanvoerder?

“Ik heb de laatste jaren al heel wat goede vrienden afscheid zien nemen van het nationaal team. Dat maakt dat ik nu ook anders in de groep sta. Ondanks dat ik nu bij de oudere garde ben, voel ik me zeker nog niet oud en is het leuk te zien dat de groep goed aan elkaar hangt. Zowel op als naast het terrein merk ik dat er terug vuur in de rangen zit. Dat waren we even kwijt en blijkbaar vergt het toch de nodige tijd om dat er terug in te brengen.”

Vandaag de laatste poulewedstrijd tegen Engeland en dat wordt de meest uitdagende van de voorronde.

“De oefenwedstrijd tegen Engeland van 2 weken terug moeten we vergeten” verduidelijkt Jari. “Ze zijn nu vollediger en ook hun technische staf werd versterkt met Nederlandse inbreng. Mogelijks gaan ze ons proberen te ontregelen want vorige tornooien hebben er natuurlijk voor gezorgd dat andere teams vol tegen ons inzetten omdat ze een kans ruiken. Vroeger werden wedstrijden tegen België zuiniger aangevat omdat kans op winst erg klein was.”

“Als we van onze eigen kracht uit gaan, dan mogen we nooit in de problemen komen en halen we deze partij vlot binnen.”

Bij winst wacht nog een mooi parcours, met mogelijks in de halve finale dan Chinese Taipei.

“Ikzelf had ik liever Duitsland of Portugal ergens tegengekomen in de loop van het tornooi, maar het ziet er inderdaad mooi uit als we vanavond winnen. De enige val waar we niet in mogen trappen is dat het vervolg niet zo zwaar is en dat we dan de klepper tegen Taipei krijgen met toch een groep die nog niet eerder tegen hen gespeeld heeft.  Voldoende focus en scherpte houden en dan komt dat wel goed” besluit Jari.