10/01/2019
Alexis Elewaut

Vier tips om jongeren te behouden bij de overgang naar senior.

De overgang van de jeugd naar de senioren is het moment waarop clubs veel leden verliezen. Spelers gaan studeren of werken, hebben meer behoefte aan flexbiliteit en willen vaak graag korfballen  met vrienden of vriendinnen. Als club dus een flinke uitdaging om je leden te behouden. Hoe doe je dat?

1. Ga op tijd het gesprek aan met junioren die moeten doorschuiven

Het is belangrijk om al in het laatste seizoen dat een speler junior is, het gesprek aan te gaan: wat wil hij of zij zelf en hoe kun je daar als club in faciliteren? Talentvolle spelers kun je alvast zo nu en dan mee laten doen bij een seniorenteam.

2.Zorg voor gezelligheid

Bij de overgang van junioren naar senioren verandert ook de reden waarom spelers blijven korfballen: gezelligheid en korfballen met vrienden staan op 1. Stimuleer dit dan ook als vereniging. Maak ruimte voor vriendenteams en denk aan evenementen als een tornooi of zomeravondcompetitie om de gezelligheid erin te houden.

3.Denk na over flexibele lidmaatschappen

Ook flexibiliteit wordt belangrijk als spelers gaan studeren of werken. Niet iedereen heeft dan nog de behoefte en is in de gelegenheid om elk weekend te korfballen. Denk daarom na over andere lidmaatschapsvormen. Bijvoorbeeld de optie om reservelid te worden. Zo kunnen spelers bij de club blijven en voor een beperkte bijdrage toch een aantal wedstrijden per seizoen mee blijven doen.

4. Spelers moeten zich gehoord voelen

Misschien wel de allerbelangrijkste: spelers moeten zich gehoord voelen. Als vereniging kun je nog zou goed denken te weten aar spelers behoefte aan hebben, in de praktijk kan dat weleens anders liggen. Organiseer een informele bijeenkomst met bijvoorbeeld aanvoerders uit de jeugd om te horen waar behoefte aan is bij de doorstroom naar seniorenkorfbal. Zorg daarbij ook dat er voldoende aandacht is voor alle achttallen: zowel selectie als recreatief.