30/12/2018

Op de derde dag van de Challenge in Rotterdam kwamen de U19 aan zet en speelden de Diamonds hun derde partij.

België-Oost

De U19 zijn ook aan hun Challenge tornooi gestart met de openingswedstrijd tegen Oost.

In de eerste helft waren beide teams onmondig. Gerust wordt er bij een 5-5 waar enkel Lisa Van Gorp de korf makkelijk vindt met 3 treffers. Oost na de rust snel op 7-5, echter door de ingevallen Arne Van Damme en Lisa Van Gorp op vrijworp terug 8-8 gelijk. Bij een 11-12 voorsprong voor België lag het momentum om de winst binnen te halen, doch via de trefzekere dames Eline v Veldhuisen en Roos Scherenburg schiet Oost pijlsnel weg om met 17-13 de wedstrijd binnen te halen.

België-Duitsland U21

In hun tweede wedstrijd van de dag moesten de Belgische U19 niet echt overtuigen om de maat te nemen van de Duitse U21. Bij de rust stond het al 11-3 in ons voordeel. Na de pauze eenzelfde spelbeeld en zo eindigde de partij in een 18-8 overwinning.

Bij België waren Cedric Schoumacker met 5 doelpunten en Stan De Kersgieter met 4 stuks het meest trefzeker.

België-Zuid

De U19 hebben hun wedstrijd tegen Zuid verloren met 13-15 na een mindere eerste helft. België scoorde in de eerste aanval, een reeks goede combinaties werden echter niet afgewerkt van kortbij en dat leek de bezieling uit het team weg te zuigen. De tweede treffer werd halfweg de eerste periode gemaakt en zo keken de U19 tegen een 2-9 ruststand aan.

Na de pauze geen echte verbetering, maar naar mate de wedstrijd vorderde, konden de U19 een vuist maken. Een remonte die te laat werd ingezet en zo strandde de wedstrijd op een 13-15.

België-West

De U19 speelden hun laatste wedstrijd van de dag tegen West, toch de betere regio-selectie in hun leeftijdsklasse. De Belgen brachten frisser spel met meer bezieling en zaten mee goed in de wedstrijd zodat er gerust werd bij een 7-7 stand.

Daarna verder gelijkopgaand tot 11-11 en dan lukt West toch een kloofje : 11-13. Er werd hard gewerkt om terug tot op 1 doelpunt te komen, maar steeds weer kon West counteren en zo eindigde de wedstrijd op 13-15 in het voordeel van de Nederlanders.

Talent Team NL - Diamonds

Diamonds konden tegen het Nederlandse talentteam hun eerdere prestaties op de Challenge niet door trekken en haalden geen goed resultaat tegen talent team NL. In het eerste kwart ging België goed mee tot 3-3, maar kreeg dan een 5-0 te verwerken. Enkele wissels in het begin van het tweede kwart en de kloof werd verkleind tot 3 stuks bij de rust: 10-7.

Na de korte pauze kwamen de Diamonds tot tweemaal toe tot op 1 doelpunt, maar van 11-10 ging het snel naar 17-10 om het derde kwart met 18-11 te eindigen. Teveel 1 shots aanvallen, een falende afwerking langs Belgische kant en de motor stokte volledig. Het vierde kwart was er teveel aan, er vielen slechts 4 doelpunten te noteren. 21-12 werd de eindstand in het voordeel van Jong Oranje.